#* خیلی دور  خیلی نزدیک *#

#* خیلی دور خیلی نزدیک *#

SO FAR ########### SO CLOSE
#* خیلی دور  خیلی نزدیک *#

#* خیلی دور خیلی نزدیک *#

SO FAR ########### SO CLOSE

جلسه کمیته انتقالی برگزار نشد

تعیین سرمربی جدید، شاید چهارشنبه

خبرگزاری فوتبال ایران- جلسه کمیته انتقالی که قرار بود جهت انتخاب سرمربی برگزار شود روز گذشته انجام نشد.
به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران؛ جلسه کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال  که قرار بود روز یکشنبه در مورد تعیین مربی تیم‌ملی برگزار شود، دیروز به دلیل حضور نیافتن برخی اعضا انجام نشد.
این جلسه به روز چهارشنبه هفته جاری موکول شد. پیش از این برخی از رسانه‌ها خبر از تعیین سرمربی تیم‌ملی در روز یکشنبه گذشته داده بودند که این امر به روز چهارشنبه هفته جاری موکول شد.

 


www.FootballIran.ir

6 غذا که چندش آورترین غداهای جهان شناخته شدند

Escamoles

یک غذای مکزیک که از تخم های مورچه های بزرگ مکزیک تهیه می شود. دومین عکس هم تبلیغ این غذاست

 

 

 

 

 

اسب سواری

این عکس ها هم مربوط به حوادث ورزش مفرح اسب سواری هستش. البته تا زمانی مفرح هستش که یه اسب نیم تنی رو آدم نیفته و زبونم لال پرس نکنه آدمو . البته فقط این آدم ها نیستن که جایز الخطا هستن ، اسب ها  هم جایز الخطا هستن ، ولی خب خطای اسب ها خطر جانی برای سوارکارش داره . یه ضرب المثل قدیمی میگه که یه اسب حتی در بدترین شرایط ، هیچوقت پا روی سوارکارش نمیذاره . حالا ببینیم این ضرب المثل تا چه حد درسته ......
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

پل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هنرنمایی با یخ

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

آخرین خبر

فتح الله زاده به فکر مربى دیگرى باشد
فیروز با استقلال اهواز به توافق رسید
دیشب ساعت ۳۰:۲۱ فیروز کریمى به دفتر شفیعى زاده در خیابان جردن رفت. در این جلسه قرار شد فیروز براى حفظ جایگاه استقلال اهواز به تیم سابقش بازگردد و استقلال تهران به فکر مربى دیگرى باشد.البته باید دید فیروز به قولى که دیشب به شفیعى زاده داد پایبند مى ماند یا دوباره مشکلات خانوادگى را پیش مى کشد و از رفتن به اهواز امتناع مى کند؟!

گذری بر فلسفه نام ماههای ایران زمین

 
فروردین
فروردین نام نخستین ماه و فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است.در اوستا و پارسی باستان فرورتینام,در پهلوی فرورتین و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است.بنا به عقیده پیشینیان,ده روز پیش از اغاز هر سال فروهر در گذشتگان که با روان و وجدان از تن جدا گشته,برای سرکشی خان و مان دیرین خود فرود می آیند و ده شبانه روز روی زمین به سر میبرند. به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیکان,هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند. فروهران در ده روز آخر سال بر زمین هستند و بامداد نوروز پیش از بر آمدن آفتاب,به دنیای دیگر می روند.
 
 اردیبهشت
 اردیبهشت نام دومین ماه سال و روز دوم هر ماه در گاهشماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا اشاوهیشتا و در پهلوی اشاوهیشت و در فارسی اردیبهشت گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء:
جزء اول((اشا))از جمله لغاتی است که معنی آن بسیار منبسط است,راستی و درستی,تقدس,قانون و آئین ایزدی,پاکی....و بسیار هم در اوستا به کار برده شده است.جزء دیگر این کلمه که واژه ((وهیشت))باشد. صفت عالی است به معنای بهترین,بهشت فارسی به معنی فردوس از همین کلمه است.در مجموع این کلمه به بهترین راستی و درستی است.  در عالم روحانی نماینده صفت راستی و پاکی و تقدس اهورامزداست و در عالم مادی نگهبانی کلیه آتش های روی زمین  به او سپرده شده است. در معنی ترکیب لغت اردیبهشت((مانند بهشت))هم آمده است.
 
 خرداد
خرداد نام سومین ماه سال و روز ششم در گاهشمار اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان هئوروتات ,در پهلوی خردات و در فارسی خورداد یا خرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: جزء هئوروه که صفت است به معنای رسا.,همه,درست,و کامل.دوم تات که پسوند است برای اسم مونث,بنابراین هئوروتات به معنای کمال و رسایی است.ایزدان تیرو باد و فروردین از همکاران خرداد می باشند. خرداد نماینده رسایی و کمال اهورامزداست و در گیتی به نگهبانی آب گماشته شده است.
 
 تیر
تیر نام چهارمین ماه سال و روز سیزدهم هر ماه گاهشماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا تیشریه,در پهلوی تیشتر و در فارسی صورت تغییر یافته آن یعنی تیر گفته شده که یکی از ایزدان است و به ستاره شعرای یمانی اطلاق می شود.فرشته مزبور نگهبان باران است و به کوشش او زمین پاک ,از باران بهره مند می شود و کشتزارها سیراب میگردد. تیشتر رادر زبانهای اروپایی سیریوس خوانده اند.هر گاه تیشتر از اسمان سر بزند و بدرخشد مژده ریزش باران می دهد. این کلمه را نباید با واژه عربی به معنی سهم اشتباه کرد.
 
امرداد
امرداد نام پنجمین ماه سال و روز هفتم هر ماه در گاهشماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا امرتات ,در پهلوی امرداد و در فارسی امرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از سه جزء:
اول((ا))ادات نفی به معنی نه,دوم((مرتا)) به معنی مردنی,نیست و نابود شدنی و سوم تات که پسوند و دال بر مونث است. بنابر این امرداد یعنی بی مرگی و آسیب ندیدنی یا جاودانی. پس واژه ((مرداد))به غلط استعمال می شود.در ادبیات مزدیسنا امرداد یکی از امشاسپندان است که نگهبانی نباتات با اوست. در مزدیسنا شخص باید به صفات مشخصه پنج امشاسپند دیگر که عبارتند از :
نیک اندیشی,صلح و سازش,راستی و درستی,فروتنی و محبت به همنوع,تامین اسایش و امنیت بشر مجهز باشد تا به کمال مطلوب همه که از خصایص امرداد است نایل گردد.
 
 شهریور
شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ما در گاهشماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا خشتروئیریه,در پهلوی شتریور و در فارسی شهریور میدانند. کلمه ای است مرکب از دو جزء:خشتر که در اوستا و پارسی باستان و سانسکریت به معنی کشور و پادشاهی است و جزء دوم صفت است از ور به معنی برتری دادن وئیریه یعنی برگزیده و آرزو شده و جمعا یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده . این ترکیب بارها در اوستا به معنی بهشت یا کشور آسمانی اهورامزدا آمده است. شهریور در جهان روحانی نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار خداوندی است و در جهان مادی پاسبان فلزات .چون نگهبانی فلزات با اوستاو را دستگیر فقرا و ایزد رحم و مروت خوانده اند.روایت شده است شهریور آزرده و دلتنگ می شود از کسی که سیم و زر را بد به کار اندازد یا بگذارد که زنگ بزند.
 
 مهر
در سانسکریت میترا ,در اوستا و پارسی میثر ,و در پهلوی میتر,و در فارسی مهر گفته می شود. که از ریشه سانسکریت آمده به معنی پیوستن. اغلب خاورشناسان معنی اصلی مهر را واسطه و میانجی ذکر کرده اند.مهر واسطه است میان آفریدگار و آفریدگان.میثره در سانسکریت به معنی دوستی و پروردگار و روشنایی و فروغ است و در اوستا فرشته روشنایی و پاسبان راستی و پیمان است.مهر,ایزد هماره بیدار و نیرومند استو برای یاری کردن راستگویان و بر انداختن دردغگویان و پیمان شکنان در تکاپوست.مهر از برای محافظت عهد وپیمان و میثاق مردم گماشته شده است.از این رو فرشته فروغ و روشنایی نیز هست که هیچ چیز ار او پوشیده نمی ماند.برای انکه از عهده نگهبانی بر آید اهورامزدا به او هزار گوش و ده هزار چشم داده است.مقام مهر در بالای کوه ((هرا))است,انجایی که نه روز است و نه شب ,نه گرم است و نه سرد,نه ناخوشی و نه کثافت .مهر از آنجا بر ممالک آریایی نگران است.این آرامگاه خود به پهنای کره زمین است یعنی مهر در همه جا حاضر است و با شنیدن آوای ستمدیدگان آگاه گشته به یاری آنان می شتابد.
آیین مهر در دین مسیح نیز مشهود است.ایزد مهر در اصل بجز ایزد خورشید بوده است اما بعدها آندو را یکی دانسته اند.مورخان یونانی مهر را به نام میترس یاد کرده اند و دکر کرده اند که ایرانیان خورشید را به اسم  ((میترس))میستایند.از این خبر پیداست که در یک قرن پیش از میلاد مسیح آندو با یکدیگر مخلوط شده اند.نگهبانی ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه را به عهده ایزد مهر است.
 
 آبان
در اوستا آپ در پارسی باستان آپی و در فارسی آب گفته می شود.در اوستا بارها ((آپ))به معنی فرشته نگهبان آب استعمال شده و همه جا به صیغه جمع آمده است.نام ماه هشتم از سال خورشیدی و نام روز دهم از هر ماه را,آبان میدانند.ایزد آبان موکل بر آهن است و تدبیر امور و مصالح ماه به او تعلق دارد.به سبب آنکه((زو))که یکی از پادشاهان ایران بود در این روز با افراسیاب جنگ کرده ,او را شکست داده,تعاقب نمود و از ملک خویش بیرون کرد, ایرانیان این روز را جشن می گیرند,دیگر آنکه چون مدت هشت سال در ایران باران نبارید مردم بسیار تلف گردید و بعضی به ملک دیگر رفتند. عاقبت در همین روز باران شروع به باریدن کرد و بنابراین ایرانیان این روز را جشن کنند. آفتاب در این ماه در برج عقرب یا کژدم قرار می گیرد.
  
آذر
در اوستا آتر ,آثر,در پارسی باستان آتر,در پهلوی آتر,و در فارسی آذر می گویند. آذر فرشته نگهبان آتش و یکی از بزرگترین ایزدان است.آریائیان(هندوان و ایزدان)بیش از دیگر اقوام به عنصر آتش اهمیت  میدادند.ایزد آذر نزد هندوان ,آگنی خولنده شده و در ((ودا)) (کتاب کهن و مقدس هندوان)از خدایان بزرگ به شمار رفته است. آفت اب در این ماه در برج قوس یا کماندار قرار می گیرد.
  
دی
در اوستا داثوش یا دادها به معنی آفریننده ,دادار و آفریدگار است و غالبا صفت اهورامزدا است و آن از مصدر ((دا)) به معنی دادن و افریدن است.در خود اوستا صفت دثوش(=دی)برای تعیین دهمین ماه استعمال شده است. در میان سی و روز ماه,روزهای هشتم و بیست و سوم به دی(آفریدگار,دثوش)موسوم است. برای اینکه سه روز موسوم به ((دی))با هم اشتباه نشوند نام هر یک را به نام روز بعد می پیوندند. مثلا روز هشتم را ((دی باز)) و روز پانزدهم را ((دی بمهر))و....دی نام ملکی است که تدبیر امور و مصالح روز و ماه دی به او تعلق دارد.
 
بهمن
در اوستا وهومنه ,در پهلوی وهومن,در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: ((وهو))به معنی خوب و نیک و ((مند))از ریشه من به معنی منش:پس یعنی بهمنش,نیک اندیش,نیک نهاد.نخستین آفریده اهورامزدا است و یکی از بزرگترین ایزدان مزدیسنا. در عالم روحانی مظهر اندیشه نیک و خرد و توانایی خداوند است. انسان را از عقل و تدبیر بهره بخشید تا او را به آفریدگار نزدیک کند.یکی از وظایف بهمن این است که به گفتار نیک را تعلیم می دهد و از هرزه گویی باز می دارد.خروس که از مرغکان مقدس به شمار می رود و در سپیده دم با بانگ خویش دیو ظلمت را رانده ,مردم را به برخاستن و عبادت و کشت و کار می خواند,ویژه بهمن است.همچنین لباس سفید هم از آن وهمن است. همه جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و کشتار در بهمن روز منع شده است. بنا به نوشته ابوریحان بیرونی جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و کشتار در بهمن روز منع شده است.بهمن اسم گیاهی است که به ویژه در جشن بهمنجه خورده می شود.و در طب نیز این گیاه معروف است.
   
اسفند
دراوستا اسپنتا آرمیتی,در پهلوی اسپندر,در فارسی سپندار مذ,سفندارمذ,اسفندارمذ,و گاه به تخفیف سپندار و اسفند گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: سپند,که صفت است به معنی پاک و مقدس,یا ارمئتی هم مرکب از دو جزء: اول آرم که قید است به معنی درست,شاید و بجا.دوم متی از مصدر من به من معنی اندیشیدن . بنابراین ارمتی به معنی فروتنی,بردباری و سازگاری است و سپنته آرمتی به معنی بردباری و فروتنی مقدس است.در پهلوی آن را خرد و کامل ترجمه کرده اند.سپندارمذ یکی از امشاسپندان است که مونث و دختر اهورامزدا خوانده شده است.وی موظف است که همواره زمین را خرم ,آباد,پاک و بارور نگه دارد,هر که به کشت و کار بپردازد و خاکی را آباد کند خشنودی اسپندارمذ را فراهم کرده است و آسایش در  روی زمین سپرده به دست اوست و خود زمین نیز نماینده این ایزد بردبار و شکیباست و مخصوصا مظهر وفا و اطاعت و صلح و سازش است .بیدمشک گل مخصوص سپندارمذ  می باشد.
منبع :

****

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

10گونه جانوری خطرناک از نظر انسان

 

اینها مخلوقاتی هستند که ممکن است در وحله اول انسانها را به وحشت بیاندازند اما وحشت آنها از ما چقدر است؟ و براستی اگر قرار بود آنها در باره ما در سایت خودشان نظر بدهند با چه عناوینی از ما یاد می کردند؟ و چه عکسهایی از ما منتشر می‌کردند؟ چه تعداد از گونه ها انسان را در صدر فهرست خطرناک و دشمن شماره یک قرار می دهند؟

● وزغ سمی


این وزغ نیم وجبی گونه مناسبی برای اظهار محبت و بویدن نیست. تراوش لزج پشت او محرک اعصاب است و بدان منظور ترشح می‌شودتا شکارچیان را از خود دور کند. میزان زهری که هر کدام از این وزغ ها تولید می کنند قادر است ده انسان را از پا در آورد. اما به نظر حتی این سلاح طبیعی نیز حریف انسانها نیست.

● بوفالوی کیپ


وق تی که این نوع بوفالو با شکارچی روبرو می شود به سمت او حمله ور می شود. این موجود چهار پای ۷۰۰ کیلو گرمی با دو شاخ بزرگ و تیز خود هر دشمنی را مورد هدف قرار می دهد. هر صیادی باید خیلی ممنون باشد که در مسیر حرکت گله خشمگینی از این حیوان، تنها یکی از هزاران بوفالوی، نقش حمله کننده را به عهده می گیرد و همگی به سمت شکارچی هجوم نمی‌آورند( درس مردانگی و جدال تن به تن را می‌شود از این گونه یاد گرفت)

● خرس قطبی


شما در باغ وحش این گونه را جانوری نرم و لطیف و لایق نوازش کردن حدس می زنید. اما در طبیعت آنها فقط برای صبحانه خودیک فیل دریای را مهمان سفره خود می کنند. اگر بین او و توله اش قرار بگیرید با پنجه های خود براحتی می تواند سر شما را از بدن جدا کند. پس هیچگاه به یک خرس قطبی همراه با فرزندش شوخی نکنید زیرا حس مادری بسیار شدیدی دارد.

● فیل


همه فیلها در همه شرایط مانند فیلمهای سینمایی رام و بی آزار نیستند. آنها در یک سال بیش از ۵۰۰ نفر را در دنیا می کشند. سوال: چند فیل بدست انسان در سال کشته می شوند ؟ آنهم نه بدلیل رفع گرسنگی یا دفاع از خود بلکه بدلیل عاج های این جاندار. فیل افریقایی بیش از ۸ تن وزن دارد او با پاهای خود و نه با عاج فرد آزار دهنده را ادب می کند.

● کروکودیل آبهای شور استرالیا


اشتباه نکنید این یک کنده درخت درون آب نیست بلکه کروکودیلی است که در زیر آب منتظر عبور طعمه ایی از همه جا بی خبر است. سپس در یک چشم بر هم زدن و با یک حمله برق آسا طعمه را به زیر آب کشیده و تکه تکه می کند. البته تمساح پوزه کوتاه ایرانی که در استان سیستان و بلوچستان و منطقه گاندو وجود دارد گونه ایی بسیار بی آزار و رام است و مورد احترام اهالی بومی منطقه است و با این گونه استرالیایی نباید مقایسه شود.

● شیر افریقایی


آرواره های قوی را به یاد شما می‌اندازد؟ اگر جرات دارید آزمایش کنید. به تندی آذرخش است؟ نه، حتی سریعتر است. پنجه های برنده و تیز دارد؟ این دیگر بد شانسی است طعمه اوست. گرسنه است؟ بهتر که امیدورا باشیم نباشد. این گونه یک شکارچی و صیاد کامل و بی همتاست. چه کسی چه می داند شاید شیر ایرانی که روزی مظهر شجاعت و دلاوری این مرز بوم بوده است درای خصوصیاتی مشابه یا بهتر بوده است چه آیا کسی فیلم یا عکسی از آن گونه همیشه خاموش کشور دارد؟

● کوسه سفید بزرگ

خون در آب این گونه از کوسه ها را برای تغذیه دیوانه می کند. تاجائیکه این جاندار تمامی ۳۰۰۰ دندان خود را بر بدن هر جنبنده ایی فرو می کند. باعث خوشحالی است که کوسه های سواحل زیبای خلیج فارس و دریای عمان مانند سواحل بسیاری دیگر از نقاط جهان پذیرای این معدود گونه کوسه خطرناک نیست و کوسهای سواحل ایران موجودات کاملا بی آزاری هستند. جالب است بدانیم سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون کوسه توسط انسان صید می شود تا مورد تغذیه قرار گیرد. چه تعداد انسان توسط کوسه ها صید می شود؟ تا مورد تغذیه اش قرار گیرد؟ یا از حضور این موجود دو پا و بدون آبشش در حریم خصوصی زندگیش دفاع کند و او را عقب براند؟

● ستاره دریایی جعبه ایی استرالیا


که به آن زنبور دریایی هم می گویند. این گونه که به اندازه یک ظرف سالاد خوری است تا ۶۰ بازوچه دارد که هر کدام نزدیک به چهار و نیم متر طول دارد. هر کدام از این بازوچه ها دارای ۵ هزار یاخته زهری دارد که می تواند ۶۰ انسان را به کام مرگ بکشاند. که البته این کار را نمی کند چون خدواند او برای خوردن طعمه و دفاع از خود به چنین سازوکاری مجهز کرده است نه برای آزار و اذیت و کشت و کشتار دیگران. اگر بعضی از انسانها چنین سلاحی داشتند چکار می کردند؟

● مار کبری


گرچه که این گونه دارنده لقب سمی ترین مار جهان نیست اما بین سمی ترین ها نامی برای خود دست و پا کرده است. حدود ۵۰ هزار نفر با نیش مارها دنیا را بدرود می‌گویند که تعداد قابل توجهی با نیش این مار است. شاید بهمین دلیل باشد که اگر ماری را ببینیم او را با سنگ مورد حمله قرار می‌دهیم اما نمی دانم چرا وقتی که خودرو ها را در خیابان می بینیم چنین کاری نمی کنیم این وسیله که در هر دو سال همین تعداد را در کشورمان به کام مرگ می کشد.

● پشه


بیشتر پشه ها با نیش خود باعث می شوند که شما محل نیش را بخارانید. اما برخی از این انواع حمل کننده انتقال دهنده بیماری مالاریا هستند. در نتیجه این عمل این حشره کوچک باعث مرگ بیش از دو ملیون نفر در یک سال می شود. نظر شما و برداشت شما در مورد این گونه چیست؟

یو ۲۴

                                       

در صورت تمایل به عضویت در قسمت نظرات ای میل خودتون بنویسید تا براتون دعوتنامه

فرستاده بشه

شاید که عمل کنیم:

 

تفاوت کشورهای ثروتمند و فقیر، تفاوت قدمت آنها نیست

 

برای مثال کشور مصر بیش از 3000 سال تاریخ مکتوب دارد و فقیر است!

اما کشورهای جدیدی مانند کانادا، نیوزیلند، استرالیا که 150 سال پیش وضعیت قابل توجهی نداشتند، اکنون کشورهایی توسعه‌یافته و ثروتمند هستند.

 

تفاوت کشورهای فقیر و ثروتمند در میزان منابع طبیعی قابل استحصال آنها هم نیست.

 

ژاپن کشوری است که سرزمین بسیار محدودی دارد که 80 درصد آن کوه‌هایی است که مناسب کشاورزی و دامداری نیست اما دومین اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمریکا را دارد. این کشور مانند یک کارخانه پهناور و شناوری می‌باشد که مواد خام را از همه جهان وارد کرده و به صورت محصولات پیشرفته صادر می‌کند.

 

مثال بعدی سویس است.

کشوری که اصلاً کاکائو در آن به عمل نمی‌آید اما بهترین شکلات‌های جهان را تولید و صادر می‌کند. در سرزمین کوچک و سرد سویس که تنها در چهار ماه سال می‌توان کشاورزی و دامداری انجام داد، بهترین لبنیات (پنیر) دنیا تولید می‌شود.

سویس کشوری است که به امنیت، نظم و سختکوشی مشهور است و به همین خاطر به گاوصندوق دنیا مشهور شده‌است (بانک‌های سویس).

 

افراد تحصیل‌کرده‌ای که از کشورهای ثروتمند با همتایان خود در کشورهای فقیر برخورد دارند برای ما مشخص می‌کنند که سطح هوش  و فهم نیز تفاوت قابل توجهی در این میان ندارد.

 

نژاد و رنگ پوست نیز مهم نیستند. زیرا مهاجرانی که در کشور خود برچسب تنبلی می‌گیرند، در کشورهای اروپایی به نیروهای مولد تبدیل می‌شوند.

 

پس تفاوت در چیست؟

 

تفاوت در رفتارهای است که در طول سال‌ها فرهنگ و دانش نام گرفته است.

 

وقتی که رفتارهای مردم کشورهای پیشرفته و ثروتمند را تحلیل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اکثریت غالب آنها از اصول زیر در زندگی خود پیروی می‌کنند:

 

1.           اخلاق به عنوان اصل پایه

2.           وحدت

3.           مسئولیت پذیری

4.           احترام به قانون و مقررات

5.           احترام به حقوق شهروندان دیگر

6.           عشق به کار

7.           تحمل سختی‌ها به منظور سرمایه‌گذاری روی آینده

8.           میل به ارائه کارهای برتر و فوق‌العاده

9.           نظم‌پذیری

 

اما در کشورهای فقیر تنها عده قلیلی از مردم از این اصول پیروی می‌کنند.

 

ما ایرانیان فقیر هستیم نه به این خاطر که منابع طبیعی نداریم یا اینکه طبیعت نسبت به ما بیرحم بوده‌است.

 

ما فقیر هستیم برای اینکه رفتارمان چنین سبب شده‌است.
 

ما برای آموختن و رعایت اصول فوق که (توسط کشورهای پیشرفته شناسایی شده است) فاقد اهتمام لازم هستیم.

 

اگر شما این نامه را برای دیگران نفرستید:

 

اتفاقی برای شما نمی‌افتد،

گربه شما نمی‌میرد،

از محل کارتان اخراج نمی‌شوید،

هفت سال بدبختی بر سرتان آوار نمی‌شود

و مریض هم نخواهید شد.

 

اما اگر میهن خود را دوست دارید،

 

این پیغام را به گردش بیاندازید تا شاید تعداد بیشتری از هموطنانمان مانند شما آن را بفهمند، تغییر کرده و عمل کنند

  ... 

 

 

 

تصاویری خفن از شکار کوسه آدم خوار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اما اینم یک نکته بسیار جالب:

 

 

حتماً امتحان کنید

 

برنامه (wordpad) را باز کنید وشماره هواپیمائی رو که روز 11 سپتامپر به برجهای

 

دوقلوی نیویورک برخورد کرده را وارد کنید (Q33NY) !!!!

 

حالا فونتشو به "wingdings" عوض کنید

 

حالا چی میبینی؟

 

یادت نره حتماً از فونت بزرگ استفاده شود

 

خلیج همیشه فارس

 
 
 
 
خلیج فارس (یا خلیج پارس) در امتداد دریای عمان و در میان شبه جزیره‌ عربستان و ایران قرار دارد. مساحت آن ۲۳۳٬۰۰۰ کیلومتر مربع است. از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای‌ رودخانه‌ اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و الحاق رود کارون به آن است، ختم می‌شود. خلیج پارس نامی است به جای مانده از کهن‌ترین منابع، زیرا که از سده‌های پیش از میلاد سر بر آورده‌است، و با پارس و فارس _ نام سرزمین ملت ایران _ گره خورده‌است. از یونانی این خلیج، «خلیج پارس»، مورد استفاده‌ قرار می‌گرفته که از نخستین شاهنشاهی مهم این منطقه، شاهنشاهی پارس برگرفته شده‌است. در دههٔ ۱۹۶۰ میلادی و با اوج گرفتن پان عربیسم، برخی از کشورهای عربی، از خلیج فارس، به صورتهای دیگری غیر از «خلیج فارس» نام بردند. ایران، به نوبهٔ خود با تصویب دو قطع‌نامه در سازمان ملل متحد، نام خلیج پارس را رسماً وارد اسناد این سازمان کرد. قطع‌نامهٔ نخستین به شمارهٔ UNAD ۳۱۱/Qen در ۵ مارس ۱۹۷۱، و مورد دوم به شمارهٔ UNLA ۴۵٫۸٫۲ در ۱۰ اوت ۱۹۸۴ تصویب شدند.

کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در مجاورت خلیج فارس هستند.

زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصد هزار سال پیش، صورت اولیه خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت.


خلیج فارس در دوران باستان
قدمت خلیج فارس با همین نام چندان دیرینه‌است که عده‌ای معتقدند: «خلیج فارس گهواره تمدن عالم یا خاستگاه نوع بشر است.» ساکنان باستانی این منطقه، نخستین انسان‌هایی بودند که روش دریانوردی را آموخته و کشتی اختراع کرده و شرق و غرب را به یکدیگر پیوند داده‌اند. اما دریانوردی ایرانیان در خلیج فارس، قریب پانصد سال پیش از میلاد مسیح و در دوران سلطنت داریوش اول آغاز شد. داریوش بزرگ، نخستین ناوگان دریایی جهان را به وجود آورد. کشتی‌های او طول رودخانه سند را تا کرانه‌های اقیانوس هند و دریای عمان و خلیج فارس پیمودند، و سپس شبه جزیره عربستان را دور زده و تا انتهای دریای سرخ کنونی رسیدند. او برای نخستین بار در محل کنونی کانال سوئز فرمان کندن کانالی را داد و کشتی‌هایش از طریق همین کانال به دریای مدیترانه راه یافتند. در کتیبه‌ای که در محل این کانال به دست آمده نوشته شده‌است: «من پارسی هستم. از پارس مصر را گشودم. من فرمان کندن این کانال را داده‌ام از رودی که از مصر روان است به دریایی که از پارس آید پس این جوی کنده شد چنان که فرمان داده‌ام و ناوها آیند از مصر از این آبراه به پارس چنان که خواست من بود.»این نخستین مدرک مکتوب بجا مانده درباره خلیج فارس است. از سفرنامه فیثاغورث ۵۷۰ قبل از میلاد تا سال ۱۹۵۸ در تمام منابع مکتوب جهان نام خلیج فارس و یا معادلهای آن در دیگر زبانها ثبت شده‌است. از دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهور پیشین مصر، به تشویق او و اوجگیری تعصب عربی، رسماً کشورهای عربی نام تاریخی خلیج فارس را در رسانه‌ها و کتب رسمی عربی تغییر دادند.

در دوره داریوش دوم ناوگانی ایرانی به رهبری سردار صداسپ ماموریت یافت تا جهان را دور بزند وی عازم مدیترانه و سواحل شنقیط (موریتانی) تا نزدیک اشانتی و سواحل بنین پیش رفتند ولی در اثر برخورد با اقوام وحشی سفر را ناتمام کذاشتند.

خلیج فارس از سمت شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت متحده عربی همسایه‌است. وسعت آن ۲۴۰،۰۰۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.

این خلیج توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد مرتبط است و جزایر مهم آن عبارت‌اند از: خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، کیش ، قشم، و لاوان که تمامی آنها به ایران تعلق دارد. خلیج فارس و سواحل آن معادن سرشار نفت و گاز دارد و مسیر انتقال نفت کشورهایی چون کویت، عربستان و امارات متحده عربی است. به همین دلیل، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید. بندرهای مهمی در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که از آنها می‌توان بندر شارجه، دوبی، ابوظبی و بندر عباس و بوشهر را نام برد. دریانوردی در خلیج فارس پیشینه بسیار طولانی دارد ولی نخستین مدارک قطعی در این زمینه به سده چهارم پیش از میلاد مربوط است. پس از بسته شدن راه بازرگانی میان خاور و باختر در دوره عثمانی، پرتغالی‌ها متوجه اهمیت این خلیج شدند، به طوری که سراسر سده شانزدهم میلادی خلیج فارس را در تصرف خود داشتند. اما پس از آن انگلستان توانست کشورهای رقیب را از آن خارج کند و در آغاز قرن نوزدهم بر آن تسلط یابد. با این حال، در سال‌های بعد نیز کشورهای حاشیه جنوبی آن به تدریج مستقل شدند و انگلستان پایگاه‌های خود را از دست داد. قدمت خلیج فارس با همین نام چندان دیرینه‌است که عده‌ای معتقدند: «خلیج فارس گهواره تمدن عالم یا خاستگاه نوع بشر است.» ساکنان باستانی این منطقه، نخستین انسان‌هایی بودند که روش دریانوردی را آموخته و کشتی اختراع کرده و شرق و غرب را به یکدیگر پیوند داده‌اند. اما دریانوردی ایرانیان در خلیج فارس، قریب پانصد سال پیش از میلاد مسیح و در دوران سلطنت داریوش اول آغاز شد(منظور اقوام آریایی ایران است زیرا عیلامیان و ... نیز ایرانی بودندوقرن‌ها قبل از میلاد مسیح به کشتیرانی در خلیج فارس پرداختند ولی اقوام آریایی نبودند.). داریوش بزرگ، نخستین ناوگان دریایی جهان را به وجود آورد. کشتی‌های او طول رودخانه سند را تا سواحل اقیانوس هند و دریای عمان و خلیج فارس پیمودند، و سپس شبه جزیره عربستان را دور زده و تا انتهای دریای سرخ کنونی رسیدند. او برای نخستین بار در محل کنونی کانال سوئز فرمان کندن ترعه‌ای را داد و کشتی‌هایش از طریق همین ترعه به دریای مدیترانه راه یافتند. در کتیبه‌ای که در محل این کانال به دست آمده نوشته شده‌است: «من پارسی هستم. از پارس مصر را گشودم. من فرمان کندن این ترعه را داده‌ام از رودی که از مصر روان است به دریایی که از پارس آید پس این جوی کنده شد چنان که فرمان داده‌ام و ناوها آیند از مصر از این آبراه به پارس چنان که خواست من بود.» داریوش در این کتیبه از خلیج فارس به نام «دریایی که از پارس می‌آید» نام برده‌است و این یکی از نخستین مدارک تاریخی است که درباره خلیج فارس موجود است. در کتاب اوستا اگرچه از نام خلیج فارس بطور صریح نام برده نشده اما در مهر یشت در مبحث مهر یا میترا اشاره‌ای نیز به اروند رود شده‌است که در آن دوره ارونگ گفته می‌شده‌است و چنین آمده: «دارنده دشت‌های فراخ» و «اسب‌های تیزرو» که از سخن راستین آگاه است و پهلوانی است خوش اندام و نبرد آزما، دارای هزار گوش و هزار چشم و هزار چستی و چالاکی یاد شده، کسی است که جنگ و پیروزی با اوست، هرگز نمی‌خسبد، هرگز فریب نمی‌خورد، اگر کسی با او پیمان شکند خواه در خاور هندوستان باشد یا بر دهنه شط ارنگ، از ناوک او گریز ندارد، او نخستین ایزد معنوی است که پیش از طلوع خورشید فنا ناپذیر تیز اسب بر بالای کوه هرا بر می‌آید و از آن جایگاه بلند سراسر منزلگاه‌های آریایی را می‌نگرد.


نام خلیج فارس در میان یونانی‌ها
نخستین بار یونانی‌ها بودند که این خلیج را «پرسیکوس سینوس» یا «سینوس پرسیکوس» که همان خلیج فارس است، نامیده‌اند. از آنجا که این نام برای نخستین بار در منابع درست و معتبر تاریخی که غیر ایرانیان نوشته‌اند آمده‌است، هیچ گونه شائبه نژادی در وضع آن وجود ندارد. چنان که یونانیان بودند که نخستین بار، سرزمین ایران را نیز «پارسه» و «پرسپولیس» یعنی شهر یا کشور پارسیان نامیدند. استرابن جغرافیدان سدهٔ نخست میلادی نیز به کرات در کتاب خود از خلیج فارس نام برده‌است. وی محل سکونت اعراب را بین دریای سرخ و خلیج فارس عنوان می‌کند. همچنین «فلاریوس آریانوس» مورخ دیگر یونانی در کتاب تاریخ سفرهای جنگی اسکندر از این خلیج به نام «پرسیکون کیت» که چیزی جز خلیج فارس، نیست نام می‌برد. البته جست‌وجو در سفرنامه‌ها یا کتاب‌های تاریخی بر حجم سندهای خدشه ناپذیری که خلیج فارس را «خلیج فارس» گفته‌اند، می‌افزاید. این منطقه آبی همواره برای ایرانیان که صاحب حکومت مقتدر بوده‌اند و امپراتوری آن‌ها در سده‌های متوالی بسیار گسترده بود هم از نظر اقتصادی و هم از نظر نظامی اهمیت خارق العاده‌ای داشت. آن‌ها از این طریق می‌توانستند با کشتی‌های خود به دریای بزرگ دسترسی پیدا کنند و به هدف‌های اقتصادی و نظامی دست یابند.


نام خلیج فارس در زبان عربی
خلیج فارس با نام بحر فارس مشخص شده استآثار عرب زبان نیز بهترین و غنی‌ترین منابعی هستند که برای شناسایی و توجیه کیفیت تسمیه این دریا می‌تواند در این بررسی مورد استفاده قرار گیرد. در تمام منابع عربی تا قبل از سال ۱۹۵۸ خلیج فارس با نام بحر فارس و یا خلیج فارس ثبت شده‌است در این منابع و آثار از دریای فارس و چگونگی آن بیش از آثار فرهنگی موجود در هر زبان دیگری گفت و گو شده‌است. در آثار ابن بطوطه، حمدالله مستوفی، یاقوت حموی، حمزه اصفهانی، ناصرخسرو قبادیانی، ابوریحان بیرونی، ابن بلخی و دیگرانی که اکثر آنان کتاب‌های خود را به زبان عربی نیز نوشته‌اند، و همچنین در آثار نویسندگان جدید عرب از نام «خلیج فارس» بدون کم و کاست یاد شده‌است.
 
 
 
خلیج فارس با نام بحر فارس مشخص شده است


سابقه جعل عنوان خلیج
درباره نام خلیج فارس تا اوایل دههٔ ۱۹۶۰ میلادی هیچ گونه بحث و جدلی در میان نبوده و در تمام منابع اروپایی و آسیایی و امریکایی و دانشنامه‌ها و نقشه‌های جغرافیایی این کشورها نام خلیج فارس در تمام زبان‌ها به همین نام ذکر شده‌است. اصطلاح «خلیج عربی» برای نخستین بار در دوره تحت قیمومت شیخ نشین‌های خلیج فارس توسط کارگزاران انگلیس و بطور ویژه از طرف یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس مقیم در خلیج فارس به نام رودریک اوون در کتابی بنام حبابهای طلایی در خلیج عربی در سال ۱۹۵۸ نوشت که «من در تمام کتب و نقشه‌های جغرافیایی نامی غیر از خلیج فارس ندیده بودم ولی در چند سال اقامت در سواحل خلیج فارس متوجه شدم که ساکنان ساحل عرب هستند بنابر این ادب حکم می‌کند که این خلیج را عربی بنامیم» وی و فرد دیگری بنام سر چارلز بلگریو به قصد تفرقه بین ایران و کشورهای عرب این موضوع را مطرح کردند. سر چارلز بلگریو که بیش از ۳۰ سال نماینده سیاسی و کارگزار دولت انگلیس در خلیج فارس بوده‌است، بعد از مراجعت به انگلستان در سال ۱۹۶۶ کتابی درباره سواحل جنوبی خلیج فارس منتشر کرد و در آن نوشت که «عرب‌ها ترجیح می‌دهند خلیج فارس را خلیج عربی بنامند». این نماینده قطعا پیش از انتشار کتاب و مراجعت به انگلستان در تماس با مقامات امارات جنوبی خلیج فارس این فکر را در آنها القا کرده‌است و تصادفی نیست که بلافاصله پس از انتشار کتاب سرچارلز بلگریو که نام قبلی سواحل جنوبی خلیج فارس یعنی «ساحل دزدان» را بر روی کتاب خود نهاده اصطلاح «الخلیج العربی» در مطبوعات کشورهای عربی رواج پیدا کند و در مکاتبات رسمی به زبان انگلیسی نیز اصطلاح «آرابیان گولف» جایگزین اصطلاح معمول و رایج قدیمی «پرشین گولف» می‌شود.


بحر فارس
بحر فارس نامی است که عرب‌ها در قرون اولیه اسلام بجای دریای پارس بکار می‌بردند و این مفهوم شامل خلیج فارس و دریای عرب نیز می‌شد ولی در قرنهای اخیر تنها به پهنه آبی که شامل تنگه هرمز تا دهانه اروند رود می‌شود و بجای بحر فارس خلیج فارس می‌گفتند تا اینکه از سال ۱۹۵۸ بدنبال یک فراخوان از سوی رهبران قوم پرست در اتحادیه عرب مقرر شد که خلیج فارس را خلیج عربی بنامند و اکنون این نام جدید در ۲۲ کشور عربی بکار می‌رود و در بعضی از رسانه‌های غربی نیز این نام جدید بکار گرفته می‌شود. که این امر اعتراض شدید ایرانیان را برانگیخته‌است. ایرانیان بر این باور هستند که نام جدید جعلی و با انگیزه سیاسی و از روی تعصب قومی بکار می‌رود و همچنان نام تاریخی خلیج فارس باید استفاده شود.[1]


هدف انگلیس از نام‌گذاری ساختگی خلیج فارس
انگلیس‌ها نخستین عاملان کاشته شدن این تخم نفاق بودند زیرا از قدیم در صدد بودند که خلیج فارس را تبدیل به یک دریای انگلیسی کنند. بعدها در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی امریکایی‌ها هم به پیروی از آن‌ها از تبدیل خلیج فارس به خلیج امریکایی سخن گفتند. از نظر امریکایی‌ها و اروپایی‌ها این منطقه «شریان حیاتی غرب» در منطقه «استراتژیک غربی» و «حوزه منافع ویژه» است، لذا اگر قادر باشند خلیج فارس را به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تسلط خود در می‌آورند.





واکنش‌های دولت ایران در برابر جعل نام
دولت ایران در روز ۱۳ مرداد سال ۱۳۳۷ به دلیل تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی از سوی عراق و برخی دیگر از کشورهای عربی و انگلیس اعتراض خود را به دولت جدید عراق به رهبری قاسم که با یک کودتای نظامی بر سر کار آمده بود و تمایل به حرکت‌های آزادی خواهانه مصر به رهبری جمال عبدالناصر داشت، اعلام کرد.

همچنین دولت ایران در همان زمان در برابر این نام مجعول واکنش نشان داد و گمرک و پست ایران از قبول محموله‌هایی که به جای خلیج فارس نام خلیج عربی بر روی آن نوشته شده بود، خودداری کرد. ایران همچنین در مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی نیز در صورت به کار بردن این اصطلاح ساختگی از سوی نمایندگان کشورهای عرب واکنش نشان می‌داد. در این زمان بعضی از کشورهای عربی حتی اعتبار هنگفتی از محل درآمدهای کلان نفتی خود در اختیار بعضی از ماموران سیاسی در خارج می‌گذاردند تا با تطمیع مطبوعات خارجی نام مجعول خلیج عربی را به جای خلیج فارس رواج بدهند. در نیمه نخست بهمن ماه سال ۱۳۷۰ خورشیدی سر ویراستار سازمان ملل متحد با اشاره به اعتراض‌های پیاپی نمایندگان ایران در آن سازمان به استفاده از نام ساختگی خلیج عربی در اسناد این سازمان از کارکنان سازمان ملل خواسته تا اعتراض دولت ایران را همیشه در نظر داشته باشند. کار به جایی رسید که در یازدهم شهریور سال ۱۳۷۱ هنگامی که حیدر ابوبکر العطاس نخست وزیر جمهوری یمن در اجلاس سران جنبش عدم تعهد که در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار می‌شد، از نام ساختگی خلیج عربی استفاده کرد، با اعتراض شدید نمایندگان ایرانی رو به رو شد. او سرانجام از نمایندگان ایران عذرخواهی کرد. و این عمل را غیر عمد خواند.

اما واقعیت مطلب این است که خلیج فارس یک نام کهن تاریخی است که از بدو تاریخ بر روی این خلیج گذاشته شده‌است و انگیزه تلاش حساب شده‌ای که برای تغییر این نام به عمل می‌آید جز ایجاد فتنه و اختلاف بین کشورهای این منطقه نیست. همچنان که ژان ژاک پرینی نویسنده کتاب خلیج فارس اعتراف می‌کند. «ملت‌ها و قوم‌های بسیاری بر کرانه‌های خلیج فارس استیلا یافته و فرمانروایی کرده‌اند ولی روزگارشان سپری شده و منقرض شده‌اند. تنها قوم پارس است که با هوش و درایت خود همچنان پا برجا زیسته و میراث حاکمیت خود را تاکنون نگهداری کرده‌است.» اما مشکل در میان عده معدودی از سیاسیون و دولتمردان و صاحبان سرمایه‌های نفتی است که با رشوه‌های نفتی، تخم نفاق فرهنگی می‌پراکنند. هیچ مؤسسه و سازمان معتبر غربی، حاضر نیست اصالت نام خلیج‌فارس را زیر سؤال ببرد، مگر این‌که پول خیلی سنگینی دریافت کرده باشد.


نظر قومگرایان افراطی عرب
در بیست سال گذشته، مقالات و کتاب‌هایی که در دفاع از تغییر نام خلیج‌فارس در همین کشورهای جدیدالتأسیس، منتشر شده، بر سه موضوع استوار است:

۱ـ «پلینی»، تاریخ‌نگار رومی‌ قرن اول میلادی در کتاب خود همواره این دریا را خلیج عربی گفته‌است. ۲ـ در سال ۱۷۶۲ «کارستن نیبور» نوشته‌است: سواحل خلیج‌فارس تابع دولت ایران نیست!

۳ـ «رودریک اوون» در کتاب «حباب‌های طلایی در خلیج عربی» نوشته‌است: در همه نقشه‌هایی که دیده‌ام، خلیج‌فارس در آنها ثبت شده‌، اما من با زندگی در بحرین دریافتم که ساکنان دو سوی این دریا عرب هستند، پس ادب حکم می‌کند که این دریا را «خلیج عربی» بنامیم. ۴ـ کشورهای عربی بیشتر از ایران هستند.


این هم چند تا نقشه قدیمی که خلیج فارس رو تایید می کنه .
 
 

 

 

 

15 لحظه فراموش نشدنی در تاریخ وب

بسته به اینکه شما چطور حساب کرده باشید، وبی که در مقابل ماست 15 تا 17 سال از سنش گذشته است. هر چند که هنوز این نوجوان مورد بحث ما زمان زیادی را تا بزرگ شدن در پیش‏رو دارد اما در عین حال، آنقدر بزرگ شده است که بتوانیم در مورد لحظاتی از عمرش صحبت کنیم؛ لحظاتی کلیدی.
این لحظات، روز، ساعت یا دقایقی هستند که همگان را شگفت‏زده کرده‏اند. لحظاتی که کارگردانان موفق آنها، هنگام دیدن نتیجه کاراشان (ایده‏ای نو، آغاز به کار یک سایت، فروش اولین محصول و یا ذخیره اولین اطلاعات) فریاد شادی سرداده‏اند.
بجای ترتیب تاریخی ما این 15 داستان را بصورت صعودی بر اساس اهمیت آورده‏ایم:

15. Drudge Report
در 17 ژانویه 1998، Matt Drudge افتضاح اخلاقی موسوم به Monica Lewinsky را منتشر کرد.
یک روز پس از آنکه Newsweek افتضاح اخلاقی جدیدی در مورد کاخ سفید Clinton منتشر کرد، Matt در سایتش (www.drudgereport.com) داستان Monica Lewinsky (www.drudgereportarchives.com/data/2002/01/17/20020117_175502_ml.htm) را فاش کرد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اولین خبر داغی است که قبل از نشریات چاپی و رسانه‏های تصویری، بر روی وب منتشر شده است؛ و البته آخرین بار هم نبود.
اتفاقاتی نظیر این باعث شد رسانه‏ها خصوصاً رسانه‏های ضعیفتر به این موضوع پی‏ببرند که با استفاده از روشهای سنتی نمی‏توانند با سرعت انتشار این ابزار جدید یعنی وب رقابت کنند. برخی از آنها تصمیم گرفتند که عنوان‏های خبری خود را قبل از چاپ بر روی اینترنت قرار دهند. حتی بعضی از آنها نسخه چاپی خود را کنار گذاشتند تا انحصاراً فقط بر روی اینترنت رسانه‏ای با نام آنها وجود داشته باشد. در هر حال رسانه‏ها به دو دسته تقسیم شدند: اول، رسانه‏هایی که تلاش کردند خود را با تغییرات جدید وفق دهند و دوم ،رسانه‏هایی که بخاطر عدم مدیریت صحیح از صحنه کنار گذاشته شدند. دوره خبرهای اینترنتی آغاز شده بود.

14. Yahoo
در فوریه 1994، Jerry و David سایت یاهو را راه اندازی کردند.
در اوایل 1994، دانشجویان دکترای دانشگاه استنفورد، Jerry Yang و David Filo ، لیستی از سایتهای مورد علاقه‏شان را بر روی وب قرار دادند. اینکه در کدام روز فوریه بوده است در تاریخچه یاهو درج نشده است! (http://docs.yahoo.com/info/misc/history.html) اما می‏دانیم عنوان این لیست منتشر شده "Jerry and David's Guide to the World Wide Web" بوده است. در آپریل 1994 در سایت آنها عنوان دیگری قرار داده شد "Yet Another Hierarchical Officious Oracle" یا همان Yahoo که خیلی زود بر سر زبانها افتاد.
سایت Yahoo را می‏توان آغازگر دسته‏بندی سایتها در وب دانست. هنگامی که پوشش کامل اینترنت ناممکن بود Yahoo بعنوان یک پرتال اینترنتی امکان جستجوی اینترنتی، عناوین خبری، پیام‏رسانها، پست الکترونیک، تصاویر، آگهی‏های استخدام و موارد بسیاری دیگر را در خود جای داد. در حالی که دیگر پورتالهای مشهور آن زمان مانند Lycos و Excite یا در حال نزول بودند و یا توسط ماهی‏های بزرگتر در حال شکار شدن بودند، این سایت همچنان به صعود خود ادامه می‏داد. هر چند که Yahoo در رقابت با Google چندان خوش‏شانس نبود اما تاریخ وب شاهد موفقیتهای بسیاری است که در آنها نام Yahoo می‏درخشد.

13. Blogging Katrina
در ساعت 12 عصر 28 آگوست 2005، وبلاگ "The Survival of New Orleans " شروع بکار کرد.
در حالی که طوفانهای ساحلی در نیواوریلنز این شهر را ویران می‏کرد Michael Barnes در وبلاگش(http://web.archive.org/web/20050905195504/http://mgno.com) اینگونه نوشت: "ما در طبقه‏ های دهم و یازدهم یک آسمان خراش در خیابان پودراس، در سمت راست خیابان چارلز هستیم. در اینجا ژانراتور، کنسرو غذا و آب داریم. ما کلاً 5 نفریم. من مطمئن نیستم که ارتباط ما با اینترنت متصل باقی بماند. من یک دروبین و یک اسلحه همراه خود دارم... اینجا دائماً طوفان است و سرعتش بین 175 تا 215 کیلومتر بر ساعت است. طوفان باد را از سمت خلیج به سمت دریاچه می‏کشاند. شهر ممکن است هیچگاه به حالت قبل برنگردد. خودم می‏دانم، شاید این حرفها خیلی عارفانه باشند."
بنابراین شاهدی با یک نام کاربری فاجعه‏ای طبیعی‏ای که در آنجا می‏گذشت را روایت می‏کرد. برای 5 روز Barnes و دیگر همکارانش تلاش کردند تا از این طوفان فرار کنند و در طول این مدت گزارشات و تصاویری از پناه‏گاهشان و آنچه می‏گذشت در وب منتشر می‏کردند. ده‏ها هزار شهروند اینترنتی هر روز به این وبلاگ می‏آمدند و گزارشاتی که در CNN و New York Times هم یافت نمی‏شد را می‏خواندند.
این موضوع ثابت کرد که برخلاف تصور برخی، وبلاگها تنها نوشته‏های درهم و نظرات پراکنده افراد مختلف نیستند؛ بلکه می‏توانند آنقدر مهم و تأثیرگذار باشند که مطالبشان در تاریخ ماندگار شود.

12. eBay
در سوم سپتامبر 1995،eBay اولین حراجش را انجام داد.
مدت زیادی از زمانی که تنها راه فروش اثاثیه بدردنخور منزل، قرار دادنشان در حیاط برای فروش بود نگذشته است. چیزی که eBay آنرا دگرگون کرد. در حال حاضر دهها هزار شرکت کوچک و متوسط تجاری eBay را اصلی‏ترین ویترین محصولات خود می‏دانند. بر اساس آنچه که eBay می‏گوید اولین چیزی که در eBay بفروش رسید یک اشاره‏گر لیرزی شکسته بود که به قیمت 14.83 دلار حراج شد. اما اینک، چندین میلیارد دلار ارزش نقل و انتقالاتی است که در این سایت انجام می‏شود.
eBay اولین سایتی است که ایده کار اینترنتی را بنیانگذاری کرد. این نظر Chris Dellarocas، استاد تجارت دانشگاه مریلند است که بر روی ظهور کارهای اینترنتی تحقیق می‏کند. چیزی که ما را به جهانی مجاری سوق می‏دهد که از طریق آن می‏توانیم یک کار پیدا کنیم و یا در مدرسه‏ای ثبت‏نام کنیم و شاید هم بتوانیم همکلاسی قدیمی خود را بیابیم.
"واقعیتی که eBay از طریق آن توانست بازاری را ایجاد کند که 60 میلیون نفر در آن فعالیت کنند، تلاشهای اساسی و پایه‏ریزی شده‏ای بوده است." Dellarocas ادامه می‏دهد: "آنها آن را به اندازه کافی قابل اعتماد ایجاد کرده‏اند که من بتوانم پولم را برای مردی در آلمان که تا کنون او را ملاقات نکرده‏ام ارسال کنم و مطمئن باشم که او محصولش را برایم ارسال خواهد کرد. این باعث می‏شود که ما با هر کس و در هر مکان بتوانیم معامله کنیم."

11. Wikipedia
15 ژانویه 2001، Wikipedia اولین پستش را ارسال کرد.
همه می‏توانند کارشناس باشند. این موضوع کاملاً در Wikipedia ثابت شده است. دایرة‏المعارفی آنلاین، که هر کس بی‏توجه به تخصصش می‏تواند مطلبی به آن اضافه و یا مطالبی از آن را ویرایش کند. Wikipedia در حال حاضر 2 میلیون مقاله به انگلیسی (7 میلیون در مجموع) از Aaargh! (یک بازی کامپیوتری) گرفته تا ZZZap! (یک برنامه تلویزیونی برای کودکان) در خود جای داده است.
Wikipedia مجموعه‏ای بی‏پایان از بحثها، ویرایشها، بازنگری‏ها و آرشیوهاست. نتیجه آن، گسترش مطالبی مختلف و بدون سانسور است که کاربران هنگام جستجوی یک موضوع از طریق موتورهای جستجوگر در اولین نتیجه جستجو به آنها وارد می‏شوند.
مؤسس این سایت Jimmy Wales ، موضوع اولین پست این سایت را بخاطر ندارد. ولی می‏گوید اولین جمله‏ای که در نرم‏افزار Wikipedia تایپ کردم عبارت "Hello World!" بود.
"من فکر می‏کنم Wikipedia نتیجه طرز تفکر مردم در مورد موضوعات مختلف است؛ همانطور که مثلاً در مورد پیاده کردن امنیت در یک جامعه می‏اندیشند." Wales ادامه می‏دهد: "ما به شدت مراقب دروازه‏های اطلاعاتی بودیم. اما Wikipedia حرکتی برای باز کردن این دروازه‏هاست تا به شما اطمینان دهد که می‏توانید براحتی اطلاعاتی اضافه کنید و اطلاعاتی سانسور نشده را بخوانید."

10. Friendster
مارچ 2003، Friendster ارتباطات را برقرار کرد.
My Space (www.myspace.com) و Facebook (www.facebook.com) هر دو از بهترین سایتهای شبکه اجتماعی هستند. اما نام هیچکدام از این دو اینجا نبود اگر Friendster (www.friendster.com) وجود نمی‏داشت. در مارچ 2003، درهای دیجیتال آن بسوی عموم باز شد. این سایت آغازگر شبکه‏های اجتماعی تحت وب بود.
سازنده این سایت، Jonathan Abrams ایده ساخت این سایت را زمانی می‏داند که برخی سایتهای کم‏ارزش دوستیابی را دیده بود. او می‏گوید: "من می‏خواستم کاربران یک تجربه متفاوتی در اینترنت داشته باشند بنحوی که بین این دنیای آنلاین و واقعی ارتباط واقعی وجود داشته باشد. در واقع زندگی واقعی آنها را بهمراهشان به اینترنت بیاورد."
در جولای 2003 Friendster، 1 میلیون کاربر داشت. اما Friendster بسیار آهسته‏تر از رقبابش پیش می‏رفت و برخی تصمیمات غلط هم این وضعیت را بدتر کرد. با این حال Friendster در حال حاضر هم یکی از اصلی‏ترین سایتهای ارتباطات اجتماعی تحت وب است. همچنین Abrams سایت Socializr (www.socializr.com) را ایجاد کرد؛ سایتی که مردم کمک می‏کند تا برنامه‏های روزمره خود را در دنیای واقعی برنامه‏ریزی کنند.

9. Craigslist
در 24 اکتبر 2005، Craig Newmark لیست خود را منتشر کرد.
همانند بسیاری از اتفاقات مهم تحت وب، Craigslist با یک پروژه غیرتجاری شروع شد. در مارچ 1995، Craig Newmark که یک مهندس کامپیوتر در شرکت Charles Schwab سانفرانسیسکو بود محل کارش را ترک می‏کند. او لیست ایمیلی ایجاد می‏کند که اعضای آن می‏توانستند مطالب مورد علاقه‏شان را در خصوص جزیره‏شان با دیگر اعضا به اشتراک بگذارند.
" آن روزها، از این که می‏دیدم مردم در شبکه چقدر به یکدیگر کمک می‏کنند تحت تاثیر قرار گرفته بودم." او می‏گوید "از طریق همین ایمیلها در حالی که لیست اعضا در حال افزایش بود مردم نیز شروع به ارسال مطالبی در خصوص اجاره آپارتمان، کار و سایر موضوعات کردند." در اکتبر همان سال او لیست را بر روی اینترنت برای استفاده همگان منتشر کرد.
در سپتامبر 1997 این لیست به سایت Craigslist.org تغییر نام پیدا کرد. در اوایل 1998، این سایت مبلغ کمی بابت هزینه‏های تبلیغ کار دریافت می‏کرد اما در عین حال بسیاری از تبلیغات دیگر کاملاً رایگان بر روی سایت قرار می گرفتند. و بالاخره در سال 1999، این سایت شروع به پرداخت حقوق به پرسنلش کرد.
در حال حاضر 450 نسخه محلی Craigslist در 50 کشور دنیا وجود دارد و بیش از 25 میلیون نفر هر ماه از آنها بازدید می کنند. این سایت نسخه اینترنتی نیازمندی‏هایی است که تا پیش از آن تنها در روزنامه‏ها منتشر می‏شد.

8. Oddpost
در 16 فوریه 2003، سرویس وب‏میل Oddpost شروع بکار کرد.
تا سال 2003 هر کس که ایمیل در Yahoo یا Hotmail داشت در کنار آن هم یک نرم‏افزار مدیریت ایمیل هم روی کامپیوترش نصب بود. و دلیل آن هم این بود که کار کردن با خود وب‏میل بسیار طاقت‏فرسا و زمانبر بود. ایجاد هر تغییری در اینباکس و یا حذف اسپم محتاج طی مراحل مختلف و کلیکهای متعدد بود.
Oddpost نرم‏افزاری تحت وب ایجاد کرد که کار کردن با آن مثل این بود که آن نرم‏افزار بر روی هارد کامپیوترتان نصب شده. مدتی بعد Yahoo این شرکت را خریداری و از تکنولوژی آن برای سرویس وب‏میل‏هایش استفاده کرد.
Oddpost بسیاری از چیزهایی که تا قبل از آن تنها از طریق نصب برنامه بر روی هارد انجام می‏شد را شبیه‏سازی کرد (از طریق زبانهای تحت وب، نظیر AJAX و Ruby on Rails). برای اولین بار از نرم‏افزارهای واژه‏پرداز، صفحه‏گسترده و ویرایشگر تصاویر که همه آنها تحت وب بودند پرده برداشت و اینگونه برنامه های تحت وب رایج شدند.

7. URL
در 23 جون 1983، DNS متولد شد.
از Paul Mockapetris، Craig Partridge و در آخر از Jon Postel متشکریم که باعث شدند مجبور نباشید برای ورود به سایت rozanehonline عدد
208.64.230.35 را تایپ کنید (این عدد IP سایت PC World است). آنها از طریق DNS (Domain Name System)، واسطی ایجاد کردند که کاربران بجای آدرس‏دهی عددی (12 عدد در مبنای 2) می‏توانند نام سایت را برای ورود به آن تایپ کنند. پس از وارد کردن این نام، مرورگر با مراجعه به سرورهای DNS (که وظیفه آنها نگهداری نام ماشین و آدرس IP آنها است) معادل عددی آنرا پیدا کرده و به این ترتیب از طریق مسیریابها ارتباط بین کامپیوتر کاربر و سایت مربوطه برقرار می‏شود.
در یکی از روزهای جون 24 سال قبل، زمانی که اولین آدرس DNSی تست شد Mockapetris این موضوع را از طریق ایمیل اعلام کرد. او می‏گوید: "هیچکس فکر نمی‏کرد این موضوع اینقدر مهم باشد و بهمین خاطر ما حتی یک دوربین هم همراه خودمان نیاورده بودیم که از آن روز که بعدها بسیاری از آن یاد کردند عکس بگیریم."
پس از آن، 8 سال قبل از ایجاد WWW (World Wide Web) ماشینهای دیگری به شبکه اضافه شدند. اما امروز تعداد آنها بیش 130 میلیون است. بدون استفاده از DNS، برای آدرس دهی، این وبی که در حال حاضر پیش روی ماست وجود نمی‏داشت.

6. مرورگر گرافیکی
در ساعت 1 عصر 15 مارچ 1993، مرورگر گرافیکی متولد شد.
Marc Andreessen و Eric Bina هر دو از دانشجویان معمولی دانشگاه Illinois بودند. زمانی که آنها اعلام کردند نسخه آزمایشی گرافیکی Mosaic تحت ویندوز برای دانلود آماده است نمی‏دانستند این کار آنها چه تاثیری در مسیر حرکت اینترنت دارد.
طراحی قابل قبول بود؛ بجای اینکه تصاویر در پنجره‏ای جدا باز شوند در میان نوشته جا می‏گرفتند. نسخه Mosaic مورد استقبال گرفت و نسخه‏های تحت سیستمهای عامل دیگر نیز طراحی شد.
تقریباً یکسال پس از این ماجرا Andreessen با Silicon Graphics قرارداد همکاری بست (که بعدها به Netscape تغییر نام پیدا کرد). مایکروسافت مجوز استفاه از کد NCSA Mosaic برای اولین ویرایش Internet Explorer را خریداری کرد. تکامل مرورگرها آغاز شد و اینترنت که پیش از آن تنها شامل متنهای ساده بود به‏سوی چندرسانه‏ای شدن پیش رفت.

5. Amazon
16 جولای 1995، Amazon تجاری شد.
سایتی که عنوان آن "بزرگترین انبار کتاب" است داستانهای بسیاری در خصوص مراحل تکاملش در خود جای داده است. مثلاً داستان زمانی که Jeff Bezos (بنیانگذار سایت Amazon) در ماشینی که همسرش، Mackenzie در حال رانندگی در مسیر منهتن و سیاتل بود، طرح تجاری خود را بر روی کاغذ می‏نوشت. یا زمانی که Bezos می‏خواست نام سایتش را Abra Cadabra بگذارد اما دوستانش می‏گفتند که Cadabra شبیه Cadaver (جسدی که برای تشریح از آن استفاده می‏شود) است و او را از این نامگذاری منصرف کردند. یا تبدیل گاراژی در واشنگتن که اولین مرکز Amazon شد و در آن زنگی وجود داشت که قرار بود هر زمانی که محصولی فروخته می‏شود آن زنگ به صدا درآید.
بر اساس برنامه زمانی رسمی این سایت (http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=176060&p=irol-corporateTimeline) اولین زنگی که به صدا در آمد مربوط به فروش کتابی با عنوان " Fluid Concepts & Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought" بود. خوشبختانه فروش این سایت محصولات دیگر (بجز کتاب) نظیر موزیکهای قابل دانلود و همچنین فیلمها را نیز در بر می‏گیرد.
این سایت انقلابی در دنیای تجارت تحت وب و خارج از آن ایجاد کرد و از سایتهایی بود که با شروع یک پروژه عجیب به موفقیت رسیدند.

4. LO!
در ساعت 10:30 عصر 29 اکتبر 1969، اولین کلمه برای روی شبکه جابجا شد.
قبل از تولد وب، اینترنت بصورت بسیار ساده‏ای وجود داشت، و قبل از اینترنت نیز آرپانت بوجود آمده بود. اهداف ایجاد آرپانت به قبل از 1960 باز می‏گردد، پروژه‏ای که بسیار عقب‏تر از برنامه زمانی پیش‏بینی شده تا قبل از 1969 آماده بهره‏برداری نشد.
بالاخره در عصر 29 اکتبر، پروفسور Len Kleinrock، ارتباط یک مین‏فریم در یوکلا را به یکی از مراکز تحقیقاتی استنفورد از طریق یک خط اختصاصی تلفن برقرار کرد. برای تست برقراری ارتباط، Kleinrock با دانشجویانش در یوکلا قرار گذاشته بود که در ابتدا کلمه "LOG" را ارسال شود و پس از دیافت این کلمه ماشین مقابل در جواب کلمه "IN" را ارسال کند. این محقق حروف L و O را ارسال می‏کند اما قبل از اینکه بتواند حرف G را هم بفرستد سیستم دچار مشکل شده و قفل می‏کند.
تلاش بعدی با موفقیت انجام شد اما این کلمه "LO" بود که بعنوان اولین کلمه جابجا شده بر روی شبکه در تاریخ ثبت گردید. همانند جمله "What hath God wrought?" که Samuel Morse برای تست تلگرف از آن استفاده کرد و یا جمله "Watson, come here, I need you." که Alexander Graham Bell برای اولین بار در تلفن گفت.
" Morseو Bell از ما باهوش‏تر بودند." این جمله را Kleinrock در مصاحبه‏ای در سال 2004 گفت. او ادامه می‏دهد: "آنها می‏دانستند که کاری تاریخی انجام می‏دهند. ما فقط مهندس بودیم و تلاش می‏کردیم که کارمان را درست انجام دهیم."

3. Google
در 7 سپتامبر 1998، Google شروع بکار کرد.
در سال 1995، هنگامی‏که Sergey Brin و Larry Page در دانشگاه استنفورد یکدیگر را ملاقات کردند (www.google.com/corporate/history.html) علاقه زیادی به یکدیگر نداشتند. در ژانویه 1996، این دو وارد یک پروژه دانشجویی مشترک شدند. هدف این پروژه بهبود عملکرد موتورهای جستجوگر اینترنتی از طریق لحاظ کردن تعداد استفاده از لینک بازگشت یا همان Back در اولویت‏بندی نتایج جستجوهای بعدی بود.
در اوایل 1998 آنها یک دیتابیس اینترنتی در خوابگاه Larry، با هدف جمع‏آوری اطلاعات در خصوص لینکهای بازگشت به راه انداختند. یکی از اولین کسانی که پیشنهاداتی در خصوص این پروژه به آنها داد David Filo، یک از مؤسسان Yahoo بود (این سایت، یکی از موتورهای جستجوگر آن زمان بود.) که شاید هنوز هم افسوس این حماقتش را بخورد!
در سپتامبر 1998، شرکت گوگل ثبت شد و در دره سیلیکون پا به دنیای تجارت گذاشت تا مرحله دوم فعالیت خود را آغاز کند. بر خلاف آنچه که بسیاری از صاحبان شرکتهای دات‏کامی آن زمان (که بسیاری از آنها از بین رفته‏اند) تصور می‏کردند گوگل معتقد بود که پرسنل می‏توانند از راه دور با شرکت همکاری کنند و شرکت هم سودآور باشد. با قرار دادن حق رای به کاربران برای امتیاز دهی سایتها، گوگل در واقع به نرم افزاری تحت عنوان "وب 2" در کنار وب واقعی تبدیل شد.
در سال 2004 سهام این این شرکت در بورس ارائه شد. و بالاخره در سال 2006 انتشارت دانشگاه آکسفورد رسماً کلمه گوگل را به لیست لغات لغت‏نامه خود اضافه کرد و بعنوان یک فعل معنای آن را جستجو در اینترنت قرار داد (www.resourceshelf.com/2006/06/29/dictionaries-the-
june-issue-of-the-oxford-english-dictionary-newsletter-is-now-online-google-as-a-verb-now-in-
oxford-english-dictionary/).


2. Netscape
در ساعت 9:30 صبح 19 آگوست 1995، Netscape وارد بورس شد.
بدون شک Netscape مرورگر خوبی بود. در تابستان 1995 در یک روز پربحث، هر سهم Netscape از 28 تا 75 دلار بفروش رسید (http://cgi.netscape.com/newsref/pr/newsrelease34.html).
Netscape نسبت به سایر شرکتهای اینترنتی که سهام خود را در بورس عرضه کرده بودند، نظیر Yahoo (آپریل 1996)، Amazon (می 1997)، eBay (سپتامبر 1998) و برخی دیگر وضعیت بهتری داشت.
در آن زمان کسی نمی‏دانست این شرکتها چگونه اینگونه سرمایه‏دار می‏شوند. و البته بسیاری از سایتها هم نتوانستند که نمونه آن نابودی بسیاری از سایتهای دات‏کامی در سال 2000 بود. اما پس از آن مروگر Netscape متوجه رقیبی سرسخت یعنی همان Internet Explorer مایکروسافت شد و جنگ مرورگرها آغاز شد. در نوامبر 1998، AOL Time Warner، Netscape را خریداری می‏کند. نام این مرورگر یادآور داستان Open-Source و پرتال AOL است.

1. ظهور WWW
در 25 دسامبر 1995، وب وارد دنیای آنلاین شد.
مهمترین لحظه‏ای که بمحض بوجود آمدن وب در تاریخ آن ثبت شد. در صبح کریسمس 1990، Tim Berners Lee و Robert Cailliau در مرکز تحقیقاتی CERN در ژنو، ارتباط اینترنت را با اولین وب‏سرور برقرار کردند و بدین اینگونه هدیه کریسمسی باارزش به تمام کاربران آن دادند. بر اساس آنچه که در سایت Living Internet (www.livinginternet.com/w/wi_lee.htm) آمده است Berners Lee در ابتدا برای اینکه بتواند سریع‏تر صفحات مشخصات صدها پروژه، نرم‏افزار و سخت‏افزار مورد استفاده در بخش انرژی فیزیکی CERN ژنو مشاهده کند برنامه‏ای نوشته بود که از طریق سیستم Hyperlink این ارتباطات را ساده می‏کرد. در سال 1990 Lee مرورگر ساده‏ای طراحی می‏کند که بر اساس سیستم Hyperlink کار می‏کرد. او و Cailliau در ادامه اولین صفحه وب را با عنوان "لیست تلفنهای مؤسسه CERN" ایجاد می‏کنند.
در آگوست همان سال، Lee اختراعش را به جهان یا حداقل بخشی از آن نشان می‏دهد (http://groups.google.com/group/alt.hypertext/msg/395f282a67a1916c). در اواخر سال 1992 تعداد وب‏سرورها 50 عدد بود که این تعداد در دو سال بعدش به 2500 عدد رسید و این روند رشد ادامه یافت.
اولین تلاشها تنها برای برقرار ارتباط بود اما امروزه با وجود بیش از 130 میلیون سایت دیگر وب ابزار اصلی زندگی روزمره ماست. که بر اساس Netcraft این تعداد هر ماه 5 درصد افزایش پیدا می‏یابد (http://news.netcraft.com/archives/web_server_survey.html).
وب دیگر هیچ جنبه‏ای از زندگی ما را دست نخورده باقی نگذاشته است. این همان واقعیتی است که باعث می‏شود شما این مقاله را از روی صفحه مانیتور بخوانید نه از روی کاغذ.

 
 

Airbus A-380 in Singapore

  

A-380 aircraft-the largest in the world, it can carry up to 853 passengers over a distance of 15 thousand kilometers. The cost of one airplane is 350 million dollars.

 

 

 

کاریکاتور

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

سایت توپ

مجله اینترنتی ایرانیان

کلیک کنید

تبلیغات در مزرعه